“C’est de Paris qui nous vient la lumière”, un artículo de Carles Cortés / INFORMACIÓN

C’est de Paris qui nous vient la lumière o c’est toujous du Nord qui nous vient la lumière són algunes de les expressions que, a finals del segle XIX, van pronunciar escriptors com el poeta català Joan Maragall per a indicar el seu interés per la revolució de la literatura i de l’art en general que representaren els corrents estètics finiseculars com el parnassianisme, el prerafaelitisme, el decadentisme i el simbolisme. L’atracció per Goethe de Maragall estenia la seua atracció fins a la veïna Alemanya. Al seu torn, França i Anglaterra configuraven els seus punts geogràfics d’atracció cultural. D’una manera semblant va succeir amb els escriptors catalans Santiago Rusiñol, Josep Carner o Gaziel, com als pintors Joan Miró o Salvador Dalí. Uns pocs van anar sense bitllet de retorn, la gran majoria van reprendre la seua vida a Barcelona completament transformats. París va deixar la seua empremta en les seues trajectòries, en tant que representava el triomf de la modernitat i el revulsiu definitiu per a les seues carreres artístiques.